Legendarny Ford Capri MK3: To Europejski Muscle Car


 

Europejski Mustang - Ford Capri Mk3


Sportowe modele nie są zwykle wykorzystywane do zwiększania sprzedaży. Ich rolą jest przede wszystkim wzbudzanie pożądania. Innymi słowy, mają one na celu utrzymanie marki w świadomości potencjalnych klientów i w publikacjach branżowych. Zdarzają się jednak sytuacje, w których producenci wypuszczają na rynek stylowy, dynamiczny i niekoniecznie praktyczny model przeznaczony dla mas. Za oceanem rolę tę pełnił legendarny Mustang. W Europie tę samą rolę pełnił Ford Capri.





Historia Forda Capri III '78


W marcu 1978 roku trzecia generacja Forda Capri została wydana w Wielkiej Brytanii, z różnymi modelami, takimi jak 1300, 1300L, 1600L, 1600GL, 1600 S, 2000 L, 2000 GL, 2000 S, 3000 S, 3000 Ghia. Te same modele pojawiły się również w Niemczech. Seria X została wprowadzona w maju 1979 roku w Wielkiej Brytanii, a 1600 GT4 w listopadzie 1979 roku w Niemczech. W lutym 1980 roku model 1600 GT4 został również udostępniony w Wielkiej Brytanii. Model 1600 LS został wprowadzony zarówno w Niemczech, jak i w Wielkiej Brytanii w styczniu 1981 roku, a następnie model 2.8i w Niemczech w marcu 1981 roku. Kilka miesięcy później, w kwietniu 1981 r., w Niemczech i Szwajcarii wprowadzono model 2.8 Turbo. Model 2.8i został również udostępniony w Wielkiej Brytanii w czerwcu 1981 roku. W lipcu 1981 roku Zakspeed Capri pojawił się w Niemczech, a modele Calypso, Cameo i Tempo w Wielkiej Brytanii. W maju 1982 roku w Wielkiej Brytanii wprowadzono model Cabaret, a następnie Aston Martin Tickford Capri w październiku 1982 roku. Cabaret II został wypuszczony w grudniu 1982 roku, a model Laser został udostępniony w Wielkiej Brytanii w styczniu 1984 roku. W kwietniu 1984 r. w Niemczech wprowadzono modele Super GT 2000, Super GT 2300 i 2.8i Super Injection. Model 2.8i Special pojawił się w Wielkiej Brytanii w październiku 1984 roku, a następnie 2.8i Turbo Technics w czerwcu 1986 roku. Ostateczna wersja Capri, Capri 280, została wprowadzona na rynek w grudniu 1986 roku. Produkcja Capri zakończyła się w tym samym miesiącu, a ostatni egzemplarz został sprzedany w marcu 1987 roku.


W marcu 1978 roku wypuszczono Capri Mk III, podkreślając różnicę między jazdą samochodem a zwykłymi dojazdami do pracy.



Ford Capri Mk III jest dostępny w różnych modelach.


W okresie kwietnia, Ford zaczął skupiać się na ulepszaniu wyglądu samochodu, ponieważ zastąpienie modelu Mk I przez Mk II wpłynęło negatywnie na jego aerodynamikę. W marcu 1978 roku, zaprezentowano nową wersję modelu Capri, chociaż nigdy nie została ona oficjalnie nazwana jako Capri Mk III, jednak zostało to popularne określenie. W trakcie projektowania, Ford nazywał ten model "Carla".


Przód samochodu został zmodyfikowany o nową osłonę chłodnicy, zmniejszone wybrzuszenie na masce i przedni spojler (dostępny również w wersji S). Zderzaki owijają się teraz wokół boków samochodu, a prostokątne reflektory zostały zastąpione czterema okrągłymi. Kierunkowskazy zostały przeniesione na zderzak, a tylne światła zostały powiększone. Przednia szyba jest teraz laminowana. Wszystkie wersje z wyjątkiem S (GL, Ghia i nowa L) posiadają dużą plastikową listwę ozdobną po bokach, podczas gdy wersja S ma malowany pasek "S". Wnętrze również zostało zmodyfikowane o nowy wybór kolorów tapicerki i tylną półkę, która podnosi się wraz z tylnymi drzwiami w wersjach GL, S i Ghia. Standardowa kierownica jest teraz sportowa (z wyjątkiem wersji Ghia, gdzie zastosowano poprzednią dwuramienną kierownicę pokrytą skórą), a deska rozdzielcza jest wykończona nowym materiałem. Wersja S oferuje również opcjonalne fotele Recaro. Gaźniki zostały ulepszone we wszystkich silnikach, a amortyzatory gazowe zastosowano we wszystkich wersjach z wyjątkiem 1300. Wprowadzono również wiele zmian w celu wydłużenia interwałów serwisowych z 6000 do 12 000 mil.



Ford Capri Mk III 'S' jest przedstawiony na powyższym obrazku.


Slogan używany do promowania samochodów w Wielkiej Brytanii brzmiał "różnica między jazdą a zwykłą motoryzacją". Dostępne były różne wersje, w tym podstawowa 1300 z silnikami Kent o mocy 57 KM (z wycofanym gaźnikiem Sonic Idle), 1600 L i GL z silnikami OHC o mocy 72 KM, 1600 S z silnikiem 88 KM, 2000 L, GL i S z silnikiem 98 KM oraz 3000 S i Ghia z silnikiem Essex 3000 V6 o mocy 138 KM. Wersje 3-litrowe były standardowo wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i wspomaganie kierownicy. Wersje S i Ghia zawierały również obrotomierz, licznik dziennego przebiegu, wskaźnik ciśnienia oleju, amperomierz i radio z przyciskami, które były opcjonalne w prostszych wersjach.


W Niemczech oferta była podobna, ale z wyjątkiem podstawowych wersji 1300 i 1600 S oraz z dodatkiem silnika 1600 o niższym stopniu sprężania i mocy 68 KM, silnika 2000 V6 o mocy 90 KM i silnika 2300 V6 o mocy 108 KM w wersjach S lub Ghia.


Istniały również wersje 1300 GT/Sport o mocy 73 koni mechanicznych produkowane na rynek włoski i francuski, a także na rynek szwedzki - 1600 z silnikiem o obniżonym stopniu sprężania, o mocy 63 koni mechanicznych.


Wprowadzono nowe opcjonalne dodatki. Na przykład system automatycznego utrzymywania prędkości (dostępny od grudnia 1978 r.), nowe modele radioodtwarzaczy stereo i tak zwane pakiety X. X-Pack był już oferowany wcześniej, dla modelu Mk II, w sierpniu 1977 roku. Ponadto dodano certyfikowane dodatki RS i Zakspeed z Niemiec. Ponadto dostępna była modyfikacja silnika 3000, która zapewniała 145 koni mechanicznych, podczas gdy silniki 1600 miały wzrost mocy od 68 do 80 koni mechanicznych lub od 72 do 88 koni mechanicznych w zależności od wersji.


Sierpień 1978 - zmiany w ofercie



W modelach L zazwyczaj instalowane jest radio, podczas gdy model S jest standardowo wyposażony w tylne światło przeciwmgielne. Z drugiej strony, model Ghia jest wyposażony w nowy model radia, który zawiera odtwarzacz kasetowy (odtwarzacz stereo - radio mono).


Zmiany w ofercie - kwiecień 1979 r.



To jest Ford Capri Mk III 2.0 S.


Silniki 1300, 1600, 2000 i 2300 mają wentylator chłodnicy ze sprzęgłem wiskotycznym, który uwalnia pojedynczą moc (silnik 3000 miał już tę funkcję). Uzyskane moce wyjściowe są następujące: 1300 - 60 KM, 1600 - 73 KM i 91 KM w wersji S, 2000 - 101 KM, 2300 - 114 KM. Silniki 1600 mają automatyczny dolot, natomiast wersja 2000 S ma opony o niższym profilu. Wszystkie samochody mają teraz wskaźnik poziomu płynu hamulcowego. Wersja GL jest standardowo wyposażona w zagłówki, lusterko po stronie pasażera, centralnie regulowane lusterko po stronie kierowcy i spryskiwacze reflektorów. Wersja S posiada również lusterko po stronie pasażera i ulepszoną izolację akustyczną komory silnika. Wersja Ghia posiada sportową kierownicę i spryskiwacze reflektorów.


W maju 1979 roku wypuszczono Capri "Series X".


Podczas Międzynarodowego Dnia Testów w Donington zaprezentowano dwa modele Capri "Series X", wyposażone w zmodyfikowany silnik 3000 o mocy 175 koni mechanicznych. Samochód był wyposażony w praktycznie wszystkie dostępne dodatki z oferty X-Packs.




Listopad 1979 - Capri Mk III 1600 GT4



W Niemczech pojawiła się specjalna edycja 1600 GT4, która bazuje na modelu 1600 L i jest wyposażona w specjalne fotele, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju, amperomierz i opony 185/70 na srebrnych, sportowych felgach.




Luty 1980 - zmiany w ofercie


Trzecia generacja Forda Capri, znana również jako Mk III, jest pokazana na powyższym obrazku.





Model 1600 S został wycofany z produkcji.




Do sprzedaży w Wielkiej Brytanii sprowadzana jest specjalna edycja modelu 1600 GT4, identyczna z tą dostępną wcześniej w Niemczech. Cena pojazdu wynosi 4375 zł.




10.1980 - zmiany w ofercie



W standardowej wersji S montowane są koła o szerokości 6 cali, natomiast w wersjach Ghia i GL są one opcjonalne. W wersji GL standardem są koła 5½ cala, natomiast w wersji L są one opcjonalne.




Zmiany w ofercie: 01.1981 - 1600 LS



Wersja S została wyposażona w fotele Recaro i ulepszoną tapicerkę. Wycofana wcześniej wersja 1600 S została zastąpiona przez 1600 LS, która miała silnik o mniejszej mocy 73 KM. Standardowe wyposażenie obejmowało konsolę środkową, zegar, sportowe koła, tylny spojler i zawieszenie z wersji S. Wersje Ghia wprowadziły metaliczny lakier, tylne pasy bezpieczeństwa i dźwięk stereo. Wszystkie pozostałe wersje miały również ulepszone wyposażenie (np. wyjmowaną tylną półkę).


W marcu 1981 roku wypuszczono Capri Mk III 2.8i.



Ford Capri Mk III 2.8i jest przedstawiony na zdjęciach: zdjęcie samego samochodu i GIF zestawu kart Capri. Oba przedstawiają model Ford Capri Mk III 2.8i.


Na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano nową wersję Capri - 2.8i. Silnik Cologne 2800 V6 z Granady (wcześniej stosowany również w samochodach eksportowanych do USA, ale bez wtrysku paliwa) został zmodyfikowany przez Ford S.V.E. (Special Vehicle Engineering, założony w kwietniu 1980 roku) - zastosowano wtrysk paliwa Bosch K-Jetronic, dzięki czemu uzyskano moc 160 koni mechanicznych. Reszta samochodu jest praktycznie taka sama jak w wersji 3000 Ghia. Najważniejsze zmiany i dodatki obejmują 7-calowe felgi Wolfrace Sonic, opony 205/60VR13, wentylowane tarcze hamulcowe, wspomaganie kierownicy, obniżone i wzmocnione zawieszenie, jednopiórowe tylne sprężyny, szyberdach, radio z odtwarzaczem kasetowym, tylny spojler, fotele Recaro z welurowymi bokami, lusterka w kolorze nadwozia, dwukolorowy lakier oraz charakterystyczny pasek wzdłuż nadwozia i napis "Injection" na przednich błotnikach i tylnej klapie. Automatyczna skrzynia biegów nie była dostępna. Osiągi samochodu były imponujące: 0-100 km/h w 7,8 sekundy, z prędkością maksymalną 210 km/h. Początkowo samochód był dostępny tylko na rynku niemieckim, a w Wielkiej Brytanii pojawił się dopiero w lipcu. Cena samochodu w Niemczech wynosiła 25 950DM, o 3 820DM więcej niż 3000 Ghia. Cena samochodu w Wielkiej Brytanii wynosiła 7 995Ł.


Jednocześnie zakończono produkcję modeli z silnikiem 3000.


W kwietniu 1981 roku pojawiła się wersja 2.8 Turbo modelu Capri Mk III.





Model Ford Capri Mk III 2.8 Turbo został zaprezentowany na powyższym zdjęciu.

Specjalna wersja 2.8 turbo została wydana w Niemczech i Szwajcarii, bez wtrysku paliwa, a zamiast tego zastosowano dwugardzielowy gaźnik Solex firmy Granada. Silnik ten został dodatkowo zmodyfikowany przez Michaela Maya za pomocą turbosprężarki Garrett, zwiększając jego moc do 188 KM. Samochód posiadał modyfikacje nadwozia z włókna szklanego Zakspeed w stylu X-Pack, choć z pewnymi różnicami, takimi jak większe spojlery. Na masce, drzwiach i tylnej klapie umieszczono napis "Turbo". Samochód został pomalowany na biało i posiadał specjalne fotele oraz czteroramienną kierownicę. Miał również lekkie felgi aluminiowe z oponami 235/60VR13. Dostępny był również opcjonalny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Samochód był produkowany przez oddział Ford RS Operations i sprzedawany w ich sieci za 33 300DM. Produkcja trwała nieco ponad rok, do września 1982 roku, podczas którego powstało zaledwie 200 egzemplarzy.


06/1981 - 2.8i Capri Mk III wydany w Wielkiej Brytanii



Model 2.8i Capri został wprowadzony do sprzedaży w Wielkiej Brytanii.




W lipcu 1981 roku Zakspeed Capri, znany jako Capri Mk III, został wydany pod trzema różnymi nazwami: "Calypso", "Cameo" i "Tempo".



Zakspeed Capri jest pokazany na poniższym obrazku, zaczerpniętym ze strony internetowej Capri.




W Niemczech Ford wprowadza na rynek 200 sztuk modelu Zakspeed Capri z turbodoładowanym silnikiem KKK produkującym 188 koni mechanicznych w sieci Rallye Sport. Samochody te miały agresywną stylistykę nadwozia z szerokimi błotnikami i powiększonymi spojlerami. Były dostępne do grudnia 1982 roku.




W Wielkiej Brytanii wprowadzono nowe edycje specjalne: Calypso, Cameo i Tempo. Cameo i Tempo bazowały na wersjach 1300 L i 1600 L, ale bez tylnej półki, zegara, bocznych listew nadwozia, radia i konsoli środkowej. Główną atrakcją była niższa cena. Calypso bazował na modelu 1600 LS, z dwukolorowym lakierem, przyciemnianymi szybami, zagłówkami, spryskiwaczem i wycieraczką tylnej szyby oraz pełną tapicerką, w tym w bagażniku.




Wrzesień 1981 - Zmiany w ofercie



Teraz dostępne są nowe funkcje: system "Econolight", sygnalizujący nieekonomiczną jazdę dla wszystkich wersji z wyjątkiem 2.8i oraz nowy model radia z odtwarzaczem kasetowym.




Maj 1982 - Kabaretowa wersja Capri Mk III



W Wielkiej Brytanii pojawiła się specjalna edycja Capri - Cabaret. Bazuje ona na modelu 1600 L, z opcjonalnym silnikiem 2000, posiada elementy dekoracyjne na nadwoziu, uchylny dach, tylny spojler, 5½-calowe sportowe felgi typu GL, wersję LS z welurową tapicerką na siedzeniach, wersję Ghia z tapicerką na drzwiach, konsolę centralną, kompletny zestaw zegarów oraz dwukolorowy lakier.




Październik 1982 - Aston Martin Tickford Capri



Aston Martin Tickford Capri, przedstawiony na poniższym zdjęciu, to pojazd o wysokich osiągach i eleganckim wyglądzie.




Podczas NEC Motor Show w Birmingham zaprezentowano prototyp Aston Martin Tickford Capri, który był wynikiem współpracy Forda i Tickford. Później Tickford oddzielił się od Astona Martina, a Ford zakończył współpracę nad tym modelem. W rezultacie Tickford stał się niezależną firmą odpowiedzialną za produkcję tego modelu.




Samochód bazował na modelu 2.8i, ale został całkowicie zdemontowany i ponownie złożony przez firmę Tickford. Nadwozie zostało nieznacznie zmodyfikowane, głównie poprzez dodanie elementów stylistycznych wykonanych z włókna szklanego. Dostępny był tylko w kolorze białym. Silnik korzystał z japońskiej sprężarki IHI i elektronicznego zapłonu cyfrowego AFT, co dawało 205 koni mechanicznych. Inne różnice w stosunku do standardowego modelu 2.8i obejmowały mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, tylne hamulce tarczowe, ulepszone smarowanie skrzyni biegów, wzmocnione tylne zawieszenie, elektrycznie sterowane szyby, skórzaną tapicerkę w kolorze orzecha włoskiego i alarm antykradzieżowy. Osiągi samochodu: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,0 sekundy, prędkość maksymalna 224 km/h. Cena samochodu - 14 985 zł.




W końcu, w trakcie całego okresu sprzedaży, udało się sprzedać jedynie 100 sztuk modelu Tickford Capri.




Grudzień 1982 - Capri Mark III "Cabaret II"



W Wielkiej Brytanii pojawiła się nowa edycja specjalna - Cabaret II. Była ona podobna do poprzedniej edycji Cabaret, z dodatkiem składanych foteli Recaro z zagłówkami, ulepszoną tapicerką, środkowym podłokietnikiem, systemem stereo z elektryczną anteną, uchylanymi tylnymi szybami, przyciemnianymi szybami, korkiem wlewu paliwa z blokadą i oponami 185/70.




Styczeń 1983 - zmiany w ofercie



W wersji 2.8i wprowadzono 5-biegową skrzynię biegów, a później dodano ją także do wersji 2000. Wszystkie modele są teraz wyposażone w składane tylne szyby, a tapicerka również została zmieniona.




Zmiany w ofercie - marzec 1983 r.



Wersje L, GL i Ghia zostały wycofane z produkcji. Pozostałe w produkcji wersje to 1600 LS, 2000 S i 2.8i. Wersja LS posiada teraz uchylny dach, wzmocnione zawieszenie z wersji S, wycieraczkę i spryskiwacz tylnej szyby, regulowane lusterko kierowcy, ulepszone fotele i tapicerkę. Jednak skrzynia biegów w tym modelu jest nadal 4-biegowa. W wersji 2000 S wprowadzono 5-biegową skrzynię biegów z modelu Sierra, odchylany dach, nową tapicerkę podobną do 2.8i, sportowe fotele z Escorta XR3i, ulepszone zawieszenie i odchylane tylne szyby. Wersja 2.8i pozostała niezmieniona. Nabywcy mogli wybierać spośród jedno- lub dwukolorowego lakieru metalicznego.




Sprzedaż Tickford Capri rozpoczęła się w 09.1983.



Systemy stereo są zamontowane we wszystkich modelach.




Oficjalna sprzedaż modelu Tickford Capri właśnie się rozpoczęła.




Rok 1984 przyniósł premierę Capri Mk III "Laser".



W ofercie pojawiła się nowa edycja specjalna - Laser. Miała ona wypełnić lukę pomiędzy modelami LS i S. Klienci mogli wybierać pomiędzy silnikiem 1600 lub 2000. Dodatkowe wyposażenie obejmowało osłonę chłodnicy, obudowy reflektorów i lusterek w kolorze nadwozia, lusterko po stronie kierowcy z wewnętrzną regulacją, czteroramienne felgi aluminiowe z oponami 185/70, nową tapicerkę, skórzaną gałkę dźwigni zmiany biegów, kompletny zestaw wskaźników, czterogłośnikowy system stereo i elektryczną antenę.




04.1984 - Capri Mk III Super GT 2000, Super GT 2300 i 2.8i Super Injection zostały wprowadzone na rynek w kwietniu 1984 roku.



Na rynku niemieckim pojawiły się krótkie edycje specjalne - Super GT 2000, Super GT 2300 i 2.8 Super Injection. Ten ostatni model wyróżniał się 7-calowymi kołami w stylu RS, mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, osłonami chłodnicy i reflektorów w kolorze nadwozia, a także skórzanymi obszyciami na krawędziach foteli Recaro, kierownicy, gałki zmiany biegów i drzwi.




"Laserowa" edycja specjalna Capri Mk III wydana w czerwcu 1984 r.



Edycja specjalna "Laser" została zmodyfikowana poprzez dodanie osłony chłodnicy, osłon reflektorów i lusterek w kolorze nadwozia, przyciemnianych szyb, skórzanej gałki zmiany biegów, felg ze stopów lekkich z oponami 185/70, radia z odtwarzaczem kasetowym i nowej tapicerki. W wersji z silnikiem 2000 standardem była 5-biegowa manualna skrzynia biegów (opcjonalna w wersji 1600) lub opcjonalna automatyczna skrzynia biegów. Charakterystyczną cechą był napis "Laser" na przednich błotnikach i tylnej klapie.




10.1984 - Zmiany w ofercie, Capri 2.8i Special



Gama modeli Capri dostępnych w Wielkiej Brytanii została ograniczona. Jedynymi wersjami pozostającymi w produkcji są modele Laser 1600 i 2000, a także 2.8i Special. Ten ostatni jest brytyjskim odpowiednikiem 2.8 Super Injection, który został wcześniej wprowadzony w Niemczech i jest teraz dostępny w Wielkiej Brytanii. Podstawowy model 2.8i został wycofany z produkcji.




Zarówno model Laser, jak i 2.8i Special zostały objęte 6-letnią gwarancją na nadwozie.




W modelu Tickford Capri wprowadzono modyfikacje układu zapłonowego i chłodzenia. Tygodniowo produkowane są średnio 3 egzemplarze tego modelu.




11 listopada 1984 - koniec produkcji Capri z kierownicą po lewej stronie.



W Niemczech dobiega końca produkcja modeli Capri z kierownicą po lewej stronie. Nadal będą produkowane tylko modele na rynek brytyjski.




Zmiany w Tickford Capri w 01.1986 r.


Model Tickford Capri przeszedł zmiany, w tym zdalnie sterowany centralny zamek, przeprojektowaną deskę rozdzielczą, perłowy lakier i nowe oznaczenia zewnętrzne.




Czerwiec 1986 - Capri 2.8i Turbo Technics



Firma Turbo Technics zmodyfikowała Capri 2.8i, wprowadzając turbosprężarkę Garrett, co zaowocowało wzrostem mocy o 200 koni mechanicznych. Ponadto wzmocniono zawieszenie i hamulce. Zmodernizowany samochód można było nabyć jako opcję bezpośrednio w sieci sprzedaży Forda.




Grudzień 1986 - Capri 280



Ford Capri Mk III 280 Brooklands]Ford Capri Mk III 280 Brooklands to popularny pojazd.




Ford postanowił zakończyć produkcję Capri i z tej okazji wypuścił w Wielkiej Brytanii specjalną edycję - Capri 280. Samochód ten był dostępny tylko w metalicznym kolorze "Brooklands Green", dlatego też jest czasami nazywany edycją "Brooklands". Charakteryzował się luksusowymi dodatkami, takimi jak skórzana tapicerka Raven (Connolly), skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów, przednie skórzane fotele Recaro w kolorze szarym z bordowymi akcentami oraz opony 195/50 na 15-calowych felgach RS ze stopów lekkich. Inne dodatki zostały odziedziczone po 2.8i Special, w tym osłona chłodnicy, reflektory i lusterka w kolorze nadwozia. Samochód był również odpowiednio oznakowany biało-czerwonymi pasami wzdłuż boków i napisem "Capri 280" na przednich błotnikach i tylnej klapie. Cena samochodu wynosiła 11 999 zł. Dodatkowo nabywcy mogli zdecydować się na turbosprężarkę Turbo Technics. Miało zostać wyprodukowanych tylko 5000 egzemplarzy, ale ostatecznie powstało 1038 Capri 280, kończąc produkcję Capri przez Forda. Specjalna ceremonia pożegnalna Capri odbyła się na linii produkcyjnej 18 grudnia, ale ostatni samochód opuścił fabrykę dopiero następnego dnia.




Marzec 1987 - ostateczny Capri



Do sprzedaży trafiła ostatnia edycja modelu Capri 280 o numerze podwozia GG11896J. Według oficjalnych obliczeń wyprodukowano 1 886 647 egzemplarzy, ale dokładniejsze kalkulacje sugerują nieco wyższą liczbę, bliską dwóm milionom.

Podsumowanie

Ford Capri MK3 to nie tylko samochód z przeszłości, ale również ikona, która pozostaje na szczycie europejskiej motoryzacyjnej kultury. Jego wyjątkowy design, wydajność i dziedzictwo sprawiają, że nadal jest symbolem lat 70. i 80. oraz jednym z najbardziej uwielbianych muscle carów na Starym Kontynencie. Dla wielu entuzjastów to nie tylko samochód, to prawdziwa legenda.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Polonez w chińskim stylu: Ile "polskości" jest w Dongfanghong Yituo

TOP 10: Niedoceniane youngtimery