40 lat Peugeot 205 GTI
Peugeot potwierdza, że znaczek GTI pozostaje ważny dla marki, a my spoglądamy wstecz na historię najlepszego francuskiego hatchbacka o lekkiej stopie, który mógł go nosić
205 GTI przez wielu uważany jest za jeden z najwspanialszych hot hatchbacków wszechczasów.
Peugeot nigdy tak naprawdę nie uchwycił magii tego samochodu, odkąd zakończył produkcję w 1994 roku, ale wiadomość, że marka nadal uważa znaczek GTI za ważną część swojego dziedzictwa, wzbudziła nadzieje na nowoczesne podejście do formuły. Podczas gdy fani hot hatchy czekają z zapartym tchem, my spoglądamy wstecz na historię burzliwego oryginału.
Życie Peugeota 205 rozpoczęło się w 1983 roku, kiedy został wprowadzony na rynek jako następca 104 supermini. Stworzony, aby wypełnić lukę między 104 a większym 305, 205 został napisany przez Gerarda Weltera z wewnętrznymi akcentami wykonanymi przez Paula Bracqa. W swoim debiutanckim roku Peugeot 205 zajął drugie miejsce w Europejskim Samochodzie Roku,
Francuski producent szybko zdał sobie sprawę ze sportowego potencjału modelu i rok później, w kwietniu 1984 roku, wypuścił Peugeota 205 GTi. Napędzany 1,6-litrowym silnikiem o mocy 105 KM i ważący mniej niż 900 kg, rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 8,7 s i osiągał prędkość maksymalną 186 km/h.
Szybszy GTi 1.9 został wprowadzony na rynek pod koniec 1986 roku i szczycił się mocą 130 KM. Był w stanie ukończyć sprint od 0 do 100 km na godzinę w 7,8 sekundy i szczycił się maksymalną prędkością 127 mil na godzinę. W 1987 roku zmodernizowano również wersję 1,6-litrową, której maksymalna moc wynosi obecnie 113 KM.
Do dziś wśród dziennikarzy motoryzacyjnych zdania są podzielone co do tego, który wariant zapewnia lepsze wrażenia z GTi, przy czym niektórzy preferują maksymalne dostarczanie mocy przez wersję 1,6-litrową, a inni opowiadają się za zwiększonym momentem obrotowym silnika 1,9. Jednak Peugeot 205 GTi w obu wersjach jest nadal komfortowo uważany za jednego z największych hot hatchbacków wszechczasów.
Komentarze
Prześlij komentarz