Mercedes Benz 600 Pullman Landaulet

Mercedes-Benz 600 był dużym luksusowym samochodem. Miał reprezentować absolutny szczyt inżynierii samochodowej, a kiedy został wprowadzony w 1963 roku, miał niewielu konkurentów. Produkcja rozpoczęła się w 1965 roku, po dwóch latach wzrostu, przy czym większość stylów została zbudowana do 1972 roku. Jednak skromna produkcja trwała do 1981 roku. W tym czasie wyprodukowano 2677 pojazdów.
Model posiadał wiele luksusów, w tym skomplikowany układ hydrauliczny, który zasilał wszystko, od okien i siedzeń po automatycznie zamykające się drzwi. Model występował w kilku wariantach:

  • Czterodrzwiowy sedan z krótkim rozstawem osi, podobny w układzie do nowoczesnego sedana S600.
  • 4-drzwiowy sedan z krótkim rozstawem osi, ale z elektrycznie sterowaną szybą oddzielającą przednie siedzenia od tylnej kanapy.
  • Czterodrzwiowa limuzyna z większym rozstawem osi, dwoma siedzeniami skierowanymi tyłem do kierunku jazdy i tylną kanapą. Większość, ale nie wszystkie, miała elektryczne szyby.
  • 6-drzwiowa limuzyna na podwoziu z długim rozstawem osi. Miał dwa siedzenia wyskakujące skierowane przodem do kierunku jazdy, umieszczone przy środkowych dwojgu drzwiach i tylną kanapę.
  • Kilka limuzyn miało składany dach nad tylną kabiną pasażerską i nazywano je landauletami. Produkcja tego modelu zakończyła się rok wcześniej, bo w 1971 roku.
  • Wykonano dwa coupé (jedno z nich jako prezent dla dr Uhlenhauta, człowieka, który zaprojektował samochód, kiedy przeszedł na emeryturę).
  • Wykonano jeden powóz pogrzebowy (karawan). Ten samochód i dwa wspomniane wyżej coupe przetrwały do dziś w Stanach Zjednoczonych.
    600 był tak ciężki, że masywny silnik V8 o pojemności 6,3 l z górnymi wałkami rozrządu i mechanicznym wtryskiem paliwa Bosch został specjalnie opracowany do poruszania się pojazdem. Regulowane zawieszenie pneumatyczne zapewniło samochodowi płynną jazdę i dobre prowadzenie na każdej nawierzchni, chociaż zwinność samochodu była nieuchronnie zagrożona przez jego masę.
    Produkowany do 1980 roku w bardzo ograniczonych ilościach model ten nie miał sobie równych w gamie Mercedes-Benz aż do wprowadzenia nowoczesnych modeli Maybach 57 i 62.
    Silnik „M-100” i zawieszenie pneumatyczne modelu 600 zostały zamontowane w modelu 300SEL 6.3 w 1966 roku, zapewniając lżejszemu (i tańszemu) samochodowi bardziej wydajne zawieszenie. Po wprowadzeniu podwozia „W116”, w limitowanej produkcji 6.9 zainstalowano większą wersję M-100.
    Znani właściciele 600 to Hugh Hefner, Elizabeth Taylor, John Lennon, Jason Kay, Arystoteles Onassis, Nicolae Ceauşescu, Josip Broz-Tito, przewodniczący Mao Tse-Tung i Elvis Presley.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Polonez w chińskim stylu: Ile "polskości" jest w Dongfanghong Yituo

Legendarny Ford Capri MK3: To Europejski Muscle Car

TOP 10: Niedoceniane youngtimery